بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
یک کمپانی در اسلواکی خودروی پرنده ای ساخته که قادر است تا با سرعت 250 کیلومتر در ساعت حرکت کند و طبق گزارش ها در سال 2026 روانه بازار خواهد شد؛ هرچند که فعلاً نباید انتظار نداشت که بتوانیم از این خودرو برای فرار از ترافیک استفاده کنیم.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرآنلاین، یک استارت آپ در کشور اسلواکی که برای تحقق رؤیای دیرینه ساخت خودروی پرنده دست به کار شده، اخیراً اعلام کرده که نمونه اولیه جدیدی از محصولش را توسعه داده که ممکن است تا سال 2026 روانه بازار شود.
شرکت Klein Vision که در سه دهه گذشته بر روی توسعه خودروی پرنده ای به نام "AirCar " مشغول به کار بود، حالا بیش از 170 ساعت پرواز و بیش از 500 برخاست و فرود موفق را به ثبت رسانده است. این خودرو در سال 2022 میلادی یکی از نخستین وسایل نقلیه ای بود که موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی شد.
حالا مسئولان این شرکت اعلام کرده اند که آماده اند تا با عبور از مرحله آزمایشی، وارد فاز تولید شوند. البته هنوز نمی توان با قطعیت گفت که آیا واقعاً این اتفاق عملی خواهد شد یا خیر؛ چرا که تا به امروز شرکت های زیادی تلاش کرده اند تا خودروی پرنده بسازند اما اغلب این تلاش ها با شکست مواجه شده اند.
ایرکار چطور کار می کند؟
مقامات شرکت Klein Vision مدعی هستند که این وسیله نقلیه که ظاهری شبیه به خودروهای انیمیشن " Jetsons" دارد، می تواند در کمتر از دو دقیقه از یک خودروی چهارچرخ به هواپیمایی با بال ثابت تبدیل شود.
در ویدیوهای منتشر شده می بینیم که دو بال خودرو جمع شده و شبیه به تبدیل سقف یک خودروی کروک، در خود تا می شوند؛ طبق گفته شرکت سازنده، ایرکار در حالت زمینی، از اسپویلر و سیستم کنترل گام افقی برای تولید نیروی رو به پایین استفاده می کند. سرعت نسخه جدید این خودرو روی زمین به حدود 200 کیلومتر بر ساعت و در هوا تا حدود 250 کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر برد پروازی آن حدود 1000 کیلومتر خواهد بود.
آنتون زاجاک، یکی از بنیان گذاران ایرکار دراین باره گفت: «ایرکار ترکیبی از مهندسی تأییدشده هوانوردی و طراحی پیشرفته خودرویی است؛ یک وسیله نقلیه واقعی با دو حالت عملکرد که استانداردهای سخت گیرانه ای را هم در هوا و هم در زمین برآورده می کند.»
طبق گفته مقامات این شرکت، آن ها امیدوارند تا ارسال سفارش ها را از سال 2026 میلادی آغاز کنند. قیمت تقریبی این خودرو بین 800 هزار تا یک میلیون دلار برآورد شده و نسخه جدید آن شامل چندین به روزرسانی مهم است: از جمله یک موتور 280 اسب بخار که قدرت آن را نسبت به نسخه قبلی دو برابر می کند.
در عین حال نسخه جدید می تواند مسافت بیشتری را پرواز کند، بیشتر براند و سریع تر بین حالت پرواز و خودرو جابجا شود. نسخه اولیه ایرکار پس از تکمیل 70 ساعت آزمایش پروازی سخت گیرانه، موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی از سازمان حمل ونقل اسلواکی شد و حالا نسخه جدید هم باید پیش از پرواز قانونی، همین فرآیند اخذ گواهی را طی کند.
بااین حال، حتی اگر ایرکار جدید و ارتقاء یافته بتواند مشتریانی جذب کند، خریداران احتمالی نباید انتظار داشته باشند که اسباب بازی گران قیمتشان بتواند از فراز ترافیک شلوغ شهری پرواز کند.
در حالت خودروی زمینی، ایرکار در تئوری می تواند مثل هر خودروی دیگری روی جاده حرکت کند؛ اما برای پرواز، راننده ابتدا باید خودرو را به فرودگاه برساند و از باند پرواز تیک آف کند و فعلاً مسیرهای پروازی ایرکار محدود به جابه جایی بین فرودگاه هاست.
ساخت خودروی پرنده به این سادگی ها هم نیست
رؤیای ساخت خودروی پرنده به اوایل قرن بیستم و دوران هنری فورد بازمی گردد. همین حالا هم این رؤیا هنوز عمدتاً در دنیای داستان و خیال باقی مانده، اما شاید اندکی در حال تغییر باشد. استارت آپ هایی مثل Terrafugia و Moller Skycar پیش از این توانسته بودند تا خودروهایی را به نمایش دربیاورند که بین حالت زمینی و هوایی تغییر می کنند، اما هیچ کدام موفق به عرضه تجاری نشدند.
شرکت Terrafugia حتی از سازمان هوانوردی فدرال آمریکا گواهینامه دریافت کرد، اما طبق گزارش ها پس از خریداری این شرکت توسط شرکت چینی Geely در سال 2017، فعالیت خود در آمریکا را تعطیل کرد.
Moller Skycar هم در همان سال خودروی پرنده اصلی خود را در سایت eBay برای فروش گذاشت؛ البته با این شرط که خریدار اجازه پرواز با آن را ندارد.
وسایل نقلیه عمودپرواز چه هستند؟
در حال حاضر، فعالیت های تجاری قابل توجه تری در حوزه ای که به واقعیت نزدیک تر است در حال انجام است: وسایل نقلیه عمودپرواز (VTOL). این وسایل نقلیه دارای چرخ هستند اما می توانند بدون نیاز به باند از زمین بلند شوند.
از نظر عملی، این خودروها در جایی بین خودروی پرنده و بالگرد قرار می گیرند. دو شرکت پیشتاز در این حوزه، Joby Aviation و Archer Aviation هستند که تاکنون قراردادهایی با خطوط هوایی در آمریکا و بریتانیا برای جابجایی مسافران بین فرودگاه ها و پدهای بالگرد امضا کرده اند.
در تئوری، این امکان می تواند به مسافران کمک کند تا از ترافیک خیابان ها عبور کنند؛ اما این کاربردها هنوز فاصله زیادی با تصویر آرمان شهری از آسمان های پر از خودروهای پرنده شخصی دارند.
موانع سد راه
در این بین موانع زیادی در مسیر وجود دارد که کار را برای سازندگان سخت می کنند و فراتر از فناوری هستند.
فرآیندهای فعلی صدور گواهینامه ایجاب می کند که دارندگان این وسایل نقلیه دارای گواهینامه خلبانی باشند. همچنین، تنظیم کننده های فدرال و محلی باید کاملاً ساختار قوانین ترافیکی و ایمنی را بازطراحی کنند تا بتوانند بُعد جدیدی از ناوبری را پوشش دهند و درعین حال نگرانی هایی جدی نیز درباره سقوط احتمالی این خودروهای پرنده وجود دارد.
سناریوی محتمل تر این است که تعداد معدودی از خودروهای ترکیبی پروازی وارد بازار شوند؛ اما این طور به نظر می رسد که همچنان به عنوان اسباب بازی های گران قیمت برای علاقه مندان ثروتمند باقی بمانند.
منبع: popsci
*بازنشر مطالب دیگر رسانه ها و شبکه های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن از سوی ایسنا نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان منتشر می شود.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}